Tuesday, December 23, 2014

DUGAAN KECIL DUGAAN BESAR

Assalammualaikum u alls..haha, blogger yg ala2 nk tak nak ni muncul kembali.setelah tahun 2011, blogger yg xberapa pndai nk buat blog ni tergerak hati untuk share mcm2 kesah atau share apa2 perkara dgn semua.chewahh, semua la sgt.btw, aku menulis (padahal menaip jer ponnn)  mungkin kerana dah tiba masa aku berkongsi suka duka aku dgn awk2 semua, walaupun kita xkenal, tapi maybe kita boleh bertukar2 pendapat.ada betuiii x??

BTW, mcm aku cakap, well aku type kt atas tu, tajuk pasal DUGAAN.sape dlm dunia ni tak pernah ditimpa dugaan or musibah or rasa mcm 'eeii malangnye nasib aku!' atau 'apalahhhh nasib aku ni'.haha, kalau korang xpernah, aku nak ucap takziah, sbb korang belum berpelung belajar mcm2 perkara melalui dugaan yg datang. aku x pasti apa definisi dugaan besar dugaan kecil, tp aku punya definisi aku sendiri which (korang blh je x stuju dgn definisi aku, nama pun aku yg create maksud item tu sendiri).bg aku dugaan2 kecil ni macam, kena demam, kurang sihat, fail exam, CGPA jatuh dsbgnya. dugaan yg besar ni bagi aku sesuatu perkara yg berlaku, kemudian memberi kesan pada korang dan orang sekeliling. contoh, ahli keluarga meninggal, ahli keluarga sakit, dsbgnya.

tak kira lah sekecil mana dugaan itu, atau sebesar mana pun dugaan itu, sebenarnya ia terjadi pasti sbb..nak tau sebab dia??xpayah laaa.yg korang perlu buat, dekatkan diri pda Allah..fokus kan hati untuk sentiasa mensyukuri even yg jadi pada korang tu benda yg korang paling tak nak sekali dalam hidup korang. aku pun dok struggle lagi, masih mencari2 kehidupan aku yg sebenar..kalau korang sekarang dah capai apa yg korang idamkan, Alhamdulillah, tolong selalu buat solat sunat syukur.kita ni manusia, cepat sangat alpanya. Pantang lalai sikit,,,habisssss....so nasihat aku untuk diri sendiri yang baaaaaanyak kekhilafan ni, tak kira laa apa pun yang datang pada kita, baik mahupun tak baik, telan je. ambik sekalanya secara positif, bermuhasabah kan diri inshaaAllah kita takde la jadi manusia yang kufur nikmat.

Apa2pun 1 benda yang aku rasa macam berharga sangat, aku tak belajar dari ustaz, bukan dari tv dan bukan dari bahan bacaan, tp dari mak bpk aku...Solat Sunat Tolak Bala.Seronok bagi mereka yg sentiasa tunaikan...jeles aku..aku cuba laaaaaaaa,dari dulu dok nk cuba konsisten, tp tanduk byk sgt..Solat Sunat Tolak Bala, memang bagus. tu antara ikhtiar kita supaya kita sentiasa dilindungiNya.Jom laa kita ramai2 buat.. InshaaAllah, ada ganjaran dan khasiatnya.

Ok lah cukup takat ni bebelan aku. Jumpa lagi.. tata

No comments:

Post a Comment